Achtergrond
Een e-mailadres moet bestaan om e-mail te kunnen ontvangen. Bestaat bijvoorbeeld het e-mailadres info@janssen.nl, kun je wél daar naar mailen, maar niet naar pieter@janssen.nl.
Dat is vaak ook de bedoeling. Maar soms wil je dat je overal op gemaild kan worden. Heb je een eenmanszaak maar wil je wel dat info, administratie, verkoop en support als losse ontvanger bestaan, kun je kiezen voor een catch-all. Stel je dit in, dan kun je van alles voor het apestaartje zetten. Wat je ook doet, het komt aan. Zelfs een mail naar pietjepuk@janssen.nl komt dan bij info@janssen.nl binnen.
Door particulieren wordt het vaak gebruikt als een gemakkelijke oplossing om voor iedere nieuwsbrief of account een ander mailadres op te kunnen geven. Zo komt de nieuwsbrief uit Zweden binnen op ikea@janssen.nl, log je op onze klantenpagina in op flexwebhosting@janssen.nl en zo verder. Bijkomend voordeel: áls je dan eens een keer spam zou ontvangen, weet je meteen bij welke organisatie het 'lek' zit.
Een groot nadeel van het gebruik van een catch-all e-mailadres is juist de hoeveelheid spam die binnen zal komen. Niet omdat er bewust gestuurd wordt, maar juist omdat er door spammers willekeurige e-mailadressen gebruikt worden. Ze mailen bijvoorbeeld naar service@janssen.nl, want die bestaat vast wel. En support@janssen.nl. En fajklfjeakljl@janssen.nl. Het maakt ze niet uit of die aan komt.
Instellen
Wil je catch-all instellen op een e-mailadres? Volg deze stappen.
1. Log in op je klantenpagina
2. Stuur een ticket in naar de technische dienst met het verzoek de catch-all in te schakelen. Vermeld daarbij op welk e-mailadres de catch-all moet uitkomen.
Dit klinkt wat vreemd, maar de optie om catch-all e-mailadressen aan te passen is nog niet beschikbaar in de nieuwe hostingpakketten. Vandaar dat het even via een ticket moet.
Uitschakelen
Wil je catch-all uitschakelen? Volg deze stappen.
1. Log in op je hostingpakket
2. Stuur een ticket in naar de technische dienst
met het verzoek de catch-all uit te schakelen.
Dit klinkt wat vreemd, maar de optie om catch-all e-mailadressen aan te passen is nog niet beschikbaar in de nieuwe hostingpakketten. Vandaar dat het even via een ticket moet.