Wat is het verschil tussen een e-mail forward en alias?

Binnen het controlepaneel DirectAdmin kun je voor en van e-mailadressen forwarders aanmaken. Maar soms hoor je ook wel eens iets over aliassen. Wat is het verschil?

Forward

Een forward e-mailaccount A naar e-mailaccount B is letterlijk wat het woord al zegt. Een e-mail wordt doorgestuurd. De mail wordt door de mailserver ontvangen en vervolgens weer weggestuurd naar een ander adres.

Een e-mail forward is vaak een adres buiten het eigen domein. Bijvoorbeeld van je info@jouwdomeinnaam.nl naar jouw.naam@gmail.com, omdat je je Gmail account ook op je telefoon hebt ingesteld en daar meer adressen op binnenkomen. Maar ook wel van verkoop@jouwdomeinnaam.nl naar jouw.naam@jouwdomeinnaam.nl, omdat je wilt weten welke bestellingen je collega's van de verkoop-afdeling binnenkrijgen.

Alias

Doorgaans wordt een alias gezien als een doorverwijzing binnen het eigen domein. Sterker nog, voor je eigen e-mailadres. Als rick@jouwdomeinnaam je e-mailadres is, maar mensen vaak denken dat je Rik of Ric heet in plaats van Rick. Dan kun je aliassen aanmaken.

Het kenmerk van een alias is dat het door de mailserver wordt ontvangen en er op dat moment een snelkoppeling is naar je eigen adres. Een e-mailtje voor rik@jouwdomeinnaam.nl

wordt door de server geaccepteerd en behandeld alsof het verstuurd werd naar rick@jouwdomeinnaam.nl. Het gaat in een moeite door, zonder dat de e-mail nog een keer verstuurd en ontvangen hoeft te worden.

Instellen

Binnen DirectAdmin wordt er in het panel geen verschil gemaakt tussen de twee. Je kunt dan ook alleen maar forwarders aanmaken.

Ben je dus op pad om een alias aan te maken, kies je voor de optie e-mail forwarders. Je vult dan als doeladres gewoon je eigen e-mailadres in, ook al is dat een lokaal adres binnen het eigen domein.

107 of 281 people found this helpful.   


Powered by LiveZilla Live Chat Software