Mail problemen met externe providers

De 'grote jongens'

Iedereen heeft er inmiddels wel een E-mail adres, of is ooit in aanraking gekomen met de grote gratis E-mail provider's. We doelen dan met name op de volgende 3 aanbieder's:

  • Microsoft (Outlook.com / Hotmail.com / live.nl / Office 365)
  • Google (Gmail.com / Google Apps)
  • Yahoo (Yahoo.com)

Omdat deze 3 partijen een zodanig groot aandeel hebben in de wereld van de E-mail, hebben ze alle drie een eigen manier van 'omgaan met spam' en een eigen manier van filtering. Helaas is het zo dat ze geen van 3'en een duidelijk beleid hebben, en wanneer je geblokkeerd wordt zijn er maar moeilijk oplossingen te vinden. In dit artikel proberen we wat inzicht te geven in de mogelijkheden en optie's wanneer je een foutmelding retour krijgt van één van de bovenstaande 3 grootmachten.

Als allereerste

Op ons hostingplatform maken we al gebruik van een flink aantal beveiligingen. Het kan zijn dat je SPF record nog niet goed staat, stuur even een berichtje naar onze Technische Dienst om dit te controleren wanneer je problemen met de mail afhandeling hebt.

Als je een eigen VPS hebt, dan zijn meer punten van belang waarmee je de aflevering van je E-mail's kunt verbeteren:

Microsoft

Wanneer je op een block list van Microsoft staat, dan krijg je een soortgelijk bericht als volgt:

host mx2.hotmail.com[65.55.37.104] said: 550 SC-001 (COL004-MC3F24) Unfortunately, messages from 185.89.4.200 weren't sent. 
    Please contact your Internet service provider since part of their network is on our block list. 
    You can also refer your provider to http://mail.live.com/mail/troubleshooting.aspx#errors. (in reply to MAIL FROM command)

Om van deze block list af te komen kun je 2 dingen doen:

  • Je kunt het volgende formulier gebruiken.
  • Je kunt een E-mail sturen vanuit je SMTP server naar delist@messaging.microsoft.com met de vraag of je IP gedelist kan worden.

Nadat je één van beide opties hebt uitgevoerd (of beide), krijg je een reactie van Microsoft en kan het nog 48 uur duren voordat de delisting is doorgevoerd.

Let op: Het geeft geen garantie dat je IP adres daadwerkelijk van de block list gehaald wordt, dit zal de reactie van Microsoft duidelijk maken.

Microsoft tools

Wanneer je al het formulier hebt ingevuld, en een mail hebt gestuurd naar delist@messaging.microsoft.com, en er is nog geen verbetering.... Dan zijn er een aantal tools die Microsoft beschikbaar heeft gesteld om jezelf voor aan te melden en de mail flow zo goed mogelijk te beheren.

Voor beide tools dien je je te registeren met een Microsoft account. Op de volgende pagina kun je een uitgebreide uitleg van Microsoft vinden over wat de tools doen: Microsoft informatie pagina

Google

Zodra je merkt dat mails bij Gmail.com, of Google Apps, niet aankomen dan kan het zijn dat je bij Google op een black list staat. Google heeft 2 tools om na te gaan wat er mis is, en of je iets kunt verbeteren.

Yahoo

Yahoo is de meest flexibele provider van de 3 partijen die we hier bespreken, aangezien ze een bericht vaak niet direct 'hard' blokkeren, maar eerst tijdelijk weigeren zodat na 4 uur opnieuw geprobeerd kan worden om de mail af te leveren.

Er is dan ook in feite maar één formulier waar je contact op kunt nemen met Yahoo om een specialist naar je mail problemen te laten kijken. De pagina is via de volgende Yahoo help pagina te zien.

Your response helps us to improve this service. We greatly appreciate your feedback.


Powered by LiveZilla Live Chat Software