Een Backscatterer listing komt voor wanneer er bounce berichten gestuurd worden naar niet bestaande adressen, dit gebeurd helaas vaak als er spam geforward wordt via je VPS naar externe locaties. De externe locaties blokkeren de e-mail op basis van spam. Uw server stuurt dan een bericht terug aan de spam afzender (die dus niet bestaat of gebruikt wordt als backscatter detectie) waardoor er een 'backscatter' plaatsvindt.
Nu kun je je voorstellen dat er redelijk wat spam per dag binnen kan komen op alle adressen die op je server staan, als deze allemaal doorgestuurd worden is dit niet alleen slecht voor de backscatter maar ook voor de reputatie van het IP van je server wanneer de e-mail wel doorgestuurd zou worden.
We adviseren daarom 2 stappen:
Voor stap 1 kunnen wij de nieuwste Exim (de e-mail dienst) configuratie inschakelen, de RBL lijsten inschakelen wanneer dit niet al het geval is (hiervoor is ook de nieuwste exim.conf nodig) om zwarte lijsten te gebruiken bij binnenkomende e-mail. En de easy-spam-fighter optie in te schakelen zodat er SPF controles gedaan worden op inkomende e-mail.
Stap 2 kun je zelf doen, waarschijnlijk in samenspraak met je gebruikers. Let op dat veel diensten zoals bijvoorbeeld ook Gmail opties hebben om e-mail op te halen via pop3 vanuit een e-mail account. De E-mail wordt dan dus niet doorgestuurd maar juist opgehaald waarbij er geen spam restricties of consequenties zijn hiervoor.
Let op: De Backscatterer blacklist is alleen actief voor bounces, en niet voor 'echte' mail. Mocht je dus problemen hebben met spamnotaties dan zal backscatterer niet de oorzaak zijn