Server monitoring melding

Ik heb een melding gekregen!

Wanneer je op deze pagina zit, dan is de kans groot dat je een melding hebt gekregen van ons automatisch monitoring systeem. Een dergelijke melding krijg je alléén wanneer je gebruik maakt van de monitoring add-on die je per server kunt activeren. Zoals je wellicht weet wordt er gecontroleerd op de volgende diensten:

  • Server : Dit is de gehele server (VPS/Dedicated)
  • HTTP : Dit is de Apache webservice op poort 80
  • HTTPS : Dit is de Apache webservice op poort 443
  • MySQL : Dit is de Database service op poort 3306
  • IMAP : Dit is de Mailservice op poort 143 voor connecties met de server
  • SMTP : Dit is de Mailservice op poort 25
  • POP : Dit is de Mailservice op poort 110 voor connecties met de server
  • FTP : Dit is FTP service op poort 21

Wat kan ik met dit bericht?

Zodra je een melding krijgt van het automatische monitoring-systeem, dan weet je dat er mogelijk een probleem is met je server. Het is belangrijk om eerst te controleren of de melding wel klopt, het kan namelijk zijn dat je een firewall hebt waardoor onze monitoring software niet bij je diensten kan komen.

Check de dienst die offline blijkt te zijn.

Controleer als eerste of jij ook constateert of de dienst offline is door te checken of je nog gebruik kunt maken van de dienst. Met andere woorden, is HTTP/HTTPS offline, controleer je websites even snel. Geeft de monitoring aan dat IMAP/SMTP offline is, kijk even of je een mail kunt sturen. Een handige tool om te checken of je website offline is, is de volgende: downforeveryoneorjustme

Firewall?

Schakel eerst je firewall uit op de VPS, en check de dienst opnieuw.

Mocht na de bovenstaande punten nog steeds de conclusie hetzelfde blijven, namelijk dat de dienst toch écht offline is, probeer dan eerst een herstart van je server via je klantenpagina. Mocht je server overbelast zijn, dan kan het enkele minuten duren voordat je server herstart is.

Alles gedaan, nog steeds offline

Je hebt je diensten gecontroleerd, je firewall eventueel uitgeschakeld én je server herstart en nóg is er een probleem met je server. Omdat de monitoring dienst enkel een monitor is om je op de hoogte te stellen van een mogelijk probleem, zullen wij hier geen directe actie op ondernemen. Mocht je dus hulp nodig hebben, maak dan even een ticket aan via de klantenpagina voor de technische helpdesk en geef in het bericht aan welke stappen je al ondernomen hebt, en welke dienst offline is. Onze helden van de technische dienst zullen dan zo snel mogelijk kijken naar het probleem.

Heeft je probleem extra urgentie, dan kun je er voor kiezen om een priority ticket aan te maken. Kijk op de volgende pagina wat dit inhoudt. Let wel op, het maken van een Priority ticket brengt wel extra kosten met zich mee.

Your response helps us to improve this service. We greatly appreciate your feedback.


Powered by LiveZilla Live Chat Software