Starten met DirectAdmin

Een eigen server, wat nu?!

Zodra je besluit om een eigen server af te nemen kan er ineens een onbekende wereld voor je open gaan. Waar wij eerst het pakketbeheer, versiebeheer, updates en gebruikersbeheer voor je verzorgde moet je nu ineens zelf gaan nadenken over deze onderwerpen. Om een begin te maken zullen we je een beetje op weg helpen met wat vuistregels die wij zelf ook hanteren.

Het begin...

Zodra je voor het eerst inlogt op je server zul je als Admin ingelogd zijn, met alle rechten van dien. Omdat Admin ook een gebruiker is, kun je onder deze gebruiker ook domeinen koppelen. Doe dit niet!, gebruik de Admin user alleen voor het aanmaken van andere gebruikers en beheer van de server. Mocht je ooit gebruikers willen verplaatsen, dan loop je niet tegen het probleem aan dat je domein onder de hoofd gebruiker van de server staat. Op onze blog staat een uitgebreide uitleg over dit onderwerp, lees dit artikel ook even goed door!

Maak een gebruiker aan

Zoals hierboven uitgelegd is het noodzakelijk om voor elk domein (indien mogelijk) wat je wilt hosten op je server, een eigen gebruiker aan te maken. Dit in verband met de veiligheid van andere domeinen op de server, en het maakt het troubleshooten naar problemen een stuk makkelijker. Daarbij, als je je garage gaat organiseren dan doe je dit toch ook in stellingen met bakjes?

Kijk op de volgende pagina over Hoe maak ik een gebruiker aan in DirectAdmin?

Stel back-up's in, stel backup-up's in, stel back-up's in!

Hebben we het al gezegd? Nou nog één keer dan, stel back-up's in! Voor individuele gebruikers op eigen servers maken wij geen back-up's, je bent dan ook zelf verantwoordelijk voor het maken en controleren van je back-up's. Standaard krijg je bij ons externe FTP ruimte om je back-up's naartoe te kopiëren. Mocht je zelf ergens anders op het internet via FTP toegang hebben tot schijfruimte, dan mag je dit natuurlijk ook gebruiken!

Kijk op de volgende pagina over het instellen van automatische back-up's.

Software en updates

Omdat je vanaf nu de trotse eigenaar bent van een eigen server, komen hier ook een aantal verantwoordelijkheden bij kijken. Behalve het onderwerp back-up's, wat hierboven beschreven is, heb je ook volledige vrijheid over bepaalde versies van Software zoals bijvoorbeeld PHP. In de toekomst gaan wij onze Managed systemen automatisch periodiek updaten wat betreft de beveiligins-updates. Grote updates zoals PHP 7.2 naar PHP 7.3, zul je zelf bij ons moeten aangeven. Mocht je zelf handig zijn en bekend zijn met termen zoals SSH, en de command line, dan kun je op de handleidingen pagina kijken of hier bij staat wat je nodig hebt. Wil je toch liever dat wij dit voor je doen, stuur even een ticket naar de Technische Dienst met het verzoek om 'software X' te updaten naar 'software Y'.

De wereld van de techniek staat nooit stil, en er komen en gaan functies in DirectAdmin. Gelukkig komen er meer dan dat er gaan, maar dit betekend dat het kan zijn dat je server up-to-date is maar dat er nog een bepaalde functie niet aanwezig is. Een mooi voorbeeld is 'Lets Encrypt', dit moet handmatig geactiveerd worden. Hetzelfde geldt als met updates, wil je dit? Vraag het even aan bij de Technische dienst, of kijk bij de handleidingen of je het zelf kunt installeren.

Is dat alles?

Nee natuurlijk niet! De mogelijkheden zijn nagenoeg ongelimiteerd. Wel vinden we dat wanneer je bovenstaande onderwerpen onder de knie hebt, dat je al erg goed op weg bent en de basis dingen hebt behandeld. Mocht je meer vragen hebben, neem dan contact op met onze helden van de Technische Dienst, zij zullen je op specifieke onderwerpen verder kunnen helpen.

130 of 325 people found this helpful.   


Powered by LiveZilla Live Chat Software