Moet ik een cookie melding op mijn website plaatsen?

Mede dankzij alle aandacht rondom de AVG in 2018, werd een en ander rondom het maken van websites een stukje lastiger. Dingen zoals het recht om vergeten te worden, passende organisatorische en technische maatregelen en privacy riepen meer vragen op dan dat het antwoorden bracht.

Een van die vragen heeft te maken met cookies. Nee, niet die lekkere krakelingen, maar die op een website.

De vraag "Moet ik een cookie melding op mijn website plaatsen," is dan ook niet zondermeer te beantwoorden. Dat is namelijk helemaal afhankelijk van of je ├╝berhaupt cookies gebruikt op je website. Zo ja, waarvoor doe je dat dan?

Wanneer niet?

Gebruik je geen cookies dan hoef je ook geen melding te plaatsen. Zo simpel is het.

Gebruik je alleen functionele cookies, dan hoeft het ook niet. Functionele cookies zorgen er voor dat een website goed kan functioneren. Ze onthouden bijvoorbeeld of je bent ingelogd en diverse instellingen (wilde je de blauwe of de rode achtergrond?) of houden bij welke artikelen je in een digitale winkelwagen gelegd hebt.

Gebruik je analytische cookies of je (vaak) ook geen melding te plaatsen. Analytische cookies worden gebruikt om je website en de bezoekers te analyseren. Hoe vaak een bepaalde pagina bezocht wordt, bijvoorbeeld. Of hoe lang iemand op je website blijft. Op zich is daar niets mis mee en hoef je dat ook niet te vermelden.

Zorg er dan wel voor dat die cookies geanonimiseerd zijn. Volgens de AVG zijn IP-adressen van bezoekers namelijk wel persoonsgegevens. Zo lang je in je analyse die IP-adressen achterwege laat, ben je niet verplicht tot het plaatsen van een melding.

Overigens hoef je bij deze cookies geen akkoord of toestemming te vragen, maar dat neemt niet weg dat je het gebruik er van even aan moet kaarten in het privacyverklaring. Maargoed. Dat is weer een ander verhaal.

Wanneer wel?

Gebruik je zogenaamde tracking of marketing cookies, dan moet je wel een melding plaatsen. Dit soort cookies zijn namelijk niet alleen verbonden aan jouw website, maar die volgen een bezoeker over het internet. Zo wordt er een profiel opgebouwd van een bezoeker, op basis waarvan bijvoorbeeld gerichte reclame kan worden getoond.

Hoe dan?

Hoe je de melding maakt, is afhankelijk van wat voor een website je gebruikt. Voor bekende CMSsen zoals WordPress en Joomla zijn er plug-ins beschikbaar die dit voor je doen. Onze websitebuilder SLIMON heeft ook een optie om een melding in te schakelen.

Heb je je website door iemand laten maken? Vraag die persoon of partij dan om het voor je te implementeren. Heb je hem zelf gemaakt? Het gemakkelijkste is dan om een check te doen zodra iemand je website bezoekt. Heb je geen variabele die iets met een cookie te maken heeft, redirect de bezoeker dan naar een speciale toestemmings-pagina of toon een pop-up.

De keuze van de bezoeker sla je vervolgens op. Jawel, in een cookie...

35 of 81 people found this helpful.   


Powered by LiveZilla Live Chat Software