Een van mijn forumgebruikers heeft zich schuldig gemaakt aan smaad of laster. Wat nu?

Als je een forum of ook maar iets met een reactie-mogelijkheid op je website hebt staan, loop je het risico dat je vroeg of laat te maken gaat krijgen met gebruikers die uit hun slof schieten. Ben je daar dan verantwoordelijk voor? En wat moet je dan doen?

Smaad, laster en haatzaaiien

Door de Nederlandse overheid zijn er, om de vrije meningsuiting niet helemaal uit de hand te laten lopen, een aantal zaken strafbaar gesteld. Meest noemenswaardig hierin zijn smaad, laster en haatzaaiing.

Smaad en laster lijken veel op elkaar. Beide hebben te maken met het publiekelijk ten schande zetten van een persoon of bedrijf, waardoor de reputatie wordt aangepast. Maar waar smaad gebaseerd is op de waarheid, is er bij laster sprake van het uiten van leugens.

Haatzaaiing is, zoals de naam al doet vermoeden, het aanzetten van andere mensen tot geweld, discriminatie of, je raadt het al, haat.

Verantwoordelijkheid

Maar als je een forum op je website hebt staan en een van de gebruikers misdraagt zich, ben jij als beheerder dan verantwoordelijk? Of aansprakelijk?

In beide gevallen is het antwoord nee. Als iemand anders wat plaatst, wordt jij daar niet op aangekeken of verantwoordelijk gehouden voor eventuele reputatieschade. Wel wordt er van je verwacht dat je actie onderneemt zodra duidelijk wordt dat er iets niet in de haak is.

Die reactie moet adequaat zijn. Dat begint natuurlijk al met het bereikbaar zijn. Zorg er dus voor dat gebruikers of bezoekers je contactgegevens kunnen vinden, al is het maar een contactformulier. Die informatie moet publiekelijk beschikbaar zijn: iemand moet niet in te hoeven loggen om je te kunnen benaderen.

Gebruikers

Om achteraf discussie te voorkomen, is het natuurlijk handig dat iedereen weet waar die aan toe is. Stel dan ook gebruiksvoorwaarden op, waarmee iedereen akkoord moet gaan voordat een account geregistreerd kan worden. Dat hoeven geen lappen met tekst of halve boekwerken te zijn. Leg hierin wel in simpele bewoordingen vast wat je van je gebruikers verwacht en vooral, wat niet. Ook welke actie je kunt ondernemen.

Zo kun je daar bijvoorbeeld in zetten dat bij iedere claim tot smaad, laster en haatzaaiing waarvan redelijkerwijs kan worden aangenomen dat deze gegrond is, de bewuste inhoud direct wordt verwijderd. Dan ben je meteen duidelijk én dek je jezelf in voor gepiep achteraf.

36 of 68 people found this helpful.   


Powered by LiveZilla Live Chat Software